40-vuotisjuhla

5.6.2024

Yhdistyksen puheenjohtaja Eila Sallinen toivotti runsaslukuisen juhlijajoukon tervetulleeksi 40-vuotisjuhlaan.

Linkki Eilan puheeseen tässä.

Mukavan yhdessäolon tarinoita senioriyhdistyksen toiminnasta 40-vuotisjuhlassamme. Seniorileidit Marja Poikola, Tellervo Muhonen ja Marjatta Jokinen muistelivat, Riitta Suomäen vahvalla tuella, tapahtumia 40 vuoden ajalta ja totesivat, että seniorien arkisto on lähes ehtymätön ja hyvässä järjestyksessä.

(Seniorileidien muisteluita alimpana tällä sivulla)

Juhlapuhuja Jussi Halttunen luotasi laajasti Karstulan kehitystä 40 vuoden aikana ja toi esille väestörakenteen muutoksen tuomat haasteet mm. senioritoiminnalle.

Linkki Jussin puheeseen tässä.

Karstulan kunnanjohtaja Pekka Kanervio toi Seniorien 40-vuotisjuhlaan Karstulan kunnan terveiset kiitellen senioreita, kuten muidenkin Karstulan yhdistysten jäseniä ansiokkaasta työstä yhteisön hyväksi.
Samalla hän kertoi Kulttuurisetelistä, jonka kunta on myöntänyt jokaiselle yli 65-vuotiaalle kotona asuvalle Karstulan kuntalaiselle. Kymmenen euron arvoisen Kulttuurisetelin voi käyttää Karstulan kunnassa järjestettyyn maksulliseen kulttuuritapahtumaan: elokuvat, teatteri, konsertit. Kulttuuriseteliä ei käytetä kunnan järjestämiin tilaisuuksiin. Kulttuuriseteli annetaan lipunoston yhteydessä tapahtuman järjestäjälle, joka laskuttaa kuntaa saamiensa ohjeiden mukaisesti.
Kulttuurisetelin voi itsekukin yli 65-vuotias noutaa Käsityötalosta (vanha Pälvimäen talo Koulutiellä), jonka kesäaukioloajat ovat ti-pe klo 10-17 ja 9-14.

Karstulan kansalliset seniorit ry:n 40-vuotisjuhlan tunnelma kunnantalo Himmelissä oli hauska, mutta samalla arvokas ja hillitty.

Arvovaltaisen onnittelun ja tervehdyksen Keski-Suomen kansallisesta senioripiiri ry:stä toi piirin hallituksen puheenjohtaja Simo Tyynelä.

Ystävälliset onnittelut saatiin Karstulan toiselta senioriyhdistykseltä Eläkeliiton Karstulan yhdistys ry:ltä. Kiitos tervehdyksestä.

Niinikään onnittelut ja tervehdys saatiin arvostamaltamme naapuriyhdistykseltä. Kiitos Saarijärven seniorit ry.

Kiitos kaikille muillekin tahoille, jotka läsnäolollaan tai lahjoituksella muistivat yhdistystämme!

Piirihallituksen puheenjohtaja avustajanaan Karstulan senioreiden sihteeri Hilkka Saarenketo jakoi juhlassa ansiomerkit. Kultaisen ansiomerkin saivat Eila Sallinen ja Riitta Suomäki. Hopeisen ansiomerkin saivat Mirja Nieminen, Liisa Sissonen ja Jouko Lahti.

Hyväntuulisen musiikkikevennyksen juhlaamme toivat Mari Syrjälä ja Niilo Oikari.

Seniorileidit, Muistijumppa-ja pelikerho, runo

Muistijumppa-ja pelikerho 2011-2016                                                            Jatta Jokinen 05.06. 2024

Muutamia kerhojakin on mahtunut tähän 40 vuoden taipaleelle. On ollut kuntosali-, liikenne- ja matkailukerhoa sekä laulukuorona SointuSet.

Alettiin kaivata jotakin kerhotoimintaa. Kyselyssä ilmeni, että olisi kiinnostusta muistikerholle. Aloimme Marjan ja koko porukan voimalla miettiä reseptiä kerholle 2010-luvulla.

Sehän on todistettu, että ikäihmisillekin voi kehittyä aivosoluja ja aivosolujen välille syntyy uusia kytkentöjä, sekä versoo uusia hermosoluja. Siihen tarvitaan vain eri aistialueiden virkistämistä, yllättäviä tehtäviä, arkirutiineista poikkeamista, yhdessäoloa. Siihen lisänä liikuntaa, puutarha- ja käsitöitä ja välillä pitää muistaa vettäkin juoda ja happea haukata. Ja nauraa. Siitä hyvä tulee. Meillä kaikilla jo tänne tulollakin on aivosoluja virkistävä vaikutus.

Aloimme Marjan kanssa kerhon vetäjiksi. Mummojen muistijumppa, kuten lapsenlapsi kerhon aikoinaan nimitti. Vaikka olihan siellä toki pappojakin mukana.

Me kokoonnuttiin joka toinen viikko pariksi tunniksi. Kerho oli toiminnassa noin viiden vuoden ajan. Keskimäärin meitä oli kymmenkunta osallistujaa.

Kerho jaettiin kahteen osaan.

Aluksi suunnittelin puolen tunnin ajaksi erilaisia asioita:

Joskus oli harkkahyppelyä lorujen tahtiin, leikittiin ministerin kissaa, silmillä voimisteltiin kahdeksikkoja ja vaihtelevasti monenlaista muuta.

Välillä oli terveysvisoja, sanapelejä, arvoituksia, kompakysymyksiä, vitsejä. Ja naurua.

Käytiin S-marketissa päivittäistavaraostoksilla. Sieltä piti ostaa vain s-kirjaimella alkavia tuotteita. Ja sitten k-kaupassa, mistä ostettiin vuorostaan k-alkuisia tuotteita. Istuttiin ringissä ja vuoronperän tehtiin ostoslistaa. Joka viimeksi keksi ostettavaa, oli tietysti voittaja.

Joskus tietovisoihin oli vastauksiin lisätty haastetta, kelpasi vain esim. d-kirjaimella alkavat, joskus kulta-sanalla alkavat vastaukset jne.

Kerran herkuteltiinkin. Leivottiin onnellisen elämän kakku.

Puolituntisen jälkeen olimme valmiita jatkoille: Marjan luotsaamaan peliosioon. Jakaannuttiin pienempiin ryhmiin ja vähän eri tiloihin. Marjan isosta talosta, Poikolasta, löytyi hyvin kammareita. Marjalle siitä kiitos. Viereisessä Kruukkilassa kokoonnuimme myös. Peliskaala oli laaja: Maijasta Shanghaihin. Tuskin maltettiin lopettaa, kun alkuun päästiin.

Lopuksi tässä on runo, joka tehtiin porukalla eräänä keväänä kerhon lopettajaisissa. Tehtävänä oli, että jokainen kirjoittaisi vähintään yhden lauseen keväästä. Muutamat runoilijoista ovat jo edesmenneitä. Runoilijoina olivat Kaarina, Marja P, Marja S, Irja ja Pekka, Seija ja Pekka, Raija ja Raimo,Eeva, Usko ja Jatta

Minä kokosin lauseet allekkain ja syntyi runo: Kevät keikkuen tulevi

Kevät keikkuen tulevi,

linnut lauluja virittää.

Västäräkit hyppivät kokkareelta

kokkareelle.

Miksei se kansa jo herää!

Kevät se keikkuen tulevi.

Kuulen jo puron solinan

ja linnunlaulun.

Kesäkin kohta tulossa.

Muuttolinnut palaavat

ja rakentavat pesiään.

Kohisee ja kuohuu,

loistaa ja itkettää,

kimmeltää ja naurattaa.

Huh-haa.

Kevät keikkuen tulevi,

talven taakse jättäen,

kesän tulleeks’toivotellen.

Taas leivoset ilmassa leikkiä lyö!

Kevät toi, kevät toi muurarin,

kevät toi, kevät toi maalarin.

Sammakot kurnuttaa ja kutu lentää,

kauas miehen mieli entää.

Sepä hyvä,

ei tartte syödä kenkää.

Linnut laulaa ja katuojat juoksee,

västäräkistä vähäsen,